Typy pytań

Oto typy pyta┼ä, kt├│re mo┼╝na aktulanie znale─Ż─ç w module Lekcja:

  1. Wielokrotny wyb├│r Jest to domy┼Ťlny typ pyta┼ä, kt├│ry pozostaje najbardziej popularnym typem pyta┼ä. Poprawna odpowied─Ż przeniesie studenta do dalszej fazy lekcji, natomiast z┼éa odpowied─Ż spowoduje powr├│t do poprzedniej lekcji. Z┼ée odpowiedzi s─ů czasem okre┼Ťlane jako odpowiedzi myl─ůce i to w┼éa┼Ťnie od nich cz─Östo zale┼╝y jako┼Ť─ç pytania.

    Ka┼╝da odpwied─Ż mo┼╝e mie─ç przypisan─ů informacj─Ö zwrotn─ů. Je┼Ťli takowa nie zostanie zdefiniowana w├│wczas pojawi si─Ö domy┼Ťlna: "To jest poprawna odpowied─Ż " lub "To jest b┼é─Ödna odpowied─Ż".

    Mo┼╝na te┼╝ wybra─ç opcj─Ö w kt├│rej jest wi─Öcej ni┼╝ jedna poprawna odpowied─Ż w pytaniach wielokrotnego wyboru. R├│┼╝ne poprawne odpowiedzi mog─ů skutkowa─ç r├│┼╝nymi informcjami zwrotnymi kt├│re b─Öd─ů przesy┼éane studentom. Studenci mog─ů by─ç tak┼╝e przeniesieni do przodu do r├│┼╝nych cz─Ö┼Ťci lekcji w zale┼╝no┼Ťci od ich odpowiedzi. Jednak┼╝e, w tym wariancie oceny student├│w nie ulegn─ů zmianie t.j. niekt├│re odpowiedzi nie s─ů bardziej poprawne od innych czy wi─Öcej warte. Mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ tak, ┼╝e wszystkie odpowiedzi s─ů poprawne i przenios─ů one studenta do r├│┼╝nych cz─Ö┼Ťci lekcji w zale┼╝no┼Ťci od wybranej odpowiedzi.

    Moodle zawiera wariant pyta┼ä wielokrotnego wyboru, kt├│ry nazywa si─Ö "Wielokrotne pytania i odpowiedzi ". Ten typ pyta┼ä wymaga od studenta zaznaczenia wszystkich poprawnych odpwiedzi z danego zestawu. Pytanie mo┼╝e ale nie musi podpowiedzie─ç studentowi ile poprawnych odpowiedzi znajduje si─Ö w zestawie n.p. "Wybierz dw├│ch prezedynt├│w Francji z poni┼╝szej listy". Aby wybra─ç t─ů opcje pyta┼ä trzeba zaznaczy─ç okienko Opcja pytania.

    Podobnie jak wcze┼Ťniej poprawne odpowiedzi przenios─ů studenta do nast─Öpnej cz─Ö┼Ťci materia┼éu a b┼é─Ödne pozostawi─ů na danej stronie lub cofn─ů. W przypadku wi─Ökszej ilo┼Ťci poprawnych odpowiedzi student powinien by─ç przeniesiony do jednej strony. Je┼Ťli lekcja nie zostanie tak skonstruowana nauczyciel zostanie ostrze┼╝ony o tym fakcie. Poprawna informacja zwrotna powinna by─ç wy┼Ťwietlona tylko po poprawnej odpowiedzi na pierwsze pytanie z listy a negatywny komentarz po z┼éej odpowiedzi. Informacje zwrotne dotycz─ůce innych odpowiedzi s─ů ignorowane.

  2. Kr├│tka odpowied─Ż The student is prompted for a short piece of text. This is checked against one or more answers. Answers can be either correct or wrong. Each answer can optionally have a response. If no response is entered for an answer then the default reponse "That's the Correct Answer" or "That's the Wrong Answer" is shown to the student. If the text entered does not match any of the answers the question is wrong and the student is shown the default wrong response.

    By default the comparisons ignore the case of the text. There is an option to make the comparisons case sensitive.

  3. Prawda/Fałsz The answer to this type of question only has two options, true or false. The student is prompted to choose which is the correct option. This type of question is basically a Multichoice question with just two choices.

  4. Pasuj─ůce (dopasuj odpowied─Ż) To s─ů bardzo ciekawe i elastyczne typy pyta┼ä. Sk┼éadaj─ů si─Ö z listy termin├│w lub zda┼ä kt├│re musz─ů zosta─ç poprawnie po┼é─ůczone z inn─ů list─ů. Dla przyk┼éadu mo┼╝na nakaza─ç po┼é─ůczenie listy stolic kraj├│w z list─ů kraj├│w. Przy zachowaniu nale┼╝ytej uwagi mo┼╝na te┼╝ powtarza─ç terminy w listach.

    Terminy kt├│re zostan─ů wpisane do pierwszego okienka tekstowego znajd─ů sie w okienku Odpowiedzi a te kt├│re maj─ů si─Ö znale─Ż─ç w drugiej li┼Ťcie powinny by─ç wpisane do okienka Informacje zwrotne. Po utworzeniu w ten spos├│b pojawi sie du┼╝o bardziej przejrzyste nazewnictwo tych pyta┼ä. Kiedy student dobrze po┼é─ůczy terminy w├│wczas zostanie przeniesiony do strony okre┼Ťlonej w pierwszej odpowiedzi. W przypadku negatywnego po┼é─ůczenia zostanie przeniesiony sprecyzowanej w drugiej odpowiedzi. Ten typ pyta┼ä nie umo┼╝liwia tworzenia informacji zwrotnych dostosowanych do potrzeb u┼╝ytkownika. Student zostanie poinformowany o tym ile dopasowa┼ä jest poprawnych lub czy wszystkie dopasowania s─ů poprawne.

    W przeciwie┼ästwie do pyta┼ä wielokrotnego wyboru gdzie odpowiedzi s─ů wy┼Ťwietlane losowo, w przypadku tego typu pyta┼ä pierwsza lista ma zachowany oryginalny uk┼éad pyta┼ä. To pozwala na u┼éo┼╝enie "uporz─ůdkowanych" pyta┼ä n.p. " U┼é├│┼╝ poni┼╝sz─ů list─Ö nazwisk w porz─ůdku urodzin zaczynj─ůc od najwcze┼Ťniej urodzonego:" z listami 1., 2., 3., 4. i Longfellow, Lawrence, Lowell, Larkin. Druga lista zostanie oczywi┼Ťcie pomieszana zanim zostanie u┼╝yta w pytaniu.

  5. Numeryczne Ten typ odpowiedzi wymaga liczbowej odpowiedzi. W swej najprostszej postaci wymaga wskazania tylko jednej odpowiedzi. Dla przyk┼éadu: ile jest 2 + 2? i po odpowiedzi 4 student zostanie przeniesiony do odpowiedniej cz─Ö┼Ťci lekcji. Jednak┼╝e, lepiej jest okre┼Ťli─ç zakres liczb a to dlatego, ┼╝e w wyniku por├│wna┼ä pojedynczej liczby zaokr─ůglenia dokonane przez Moodle system mog─ů wskaza─ç r├│┼╝ne odpowiedzi. Dla przyk┼éadu, odpowied─Ż na pytanie ile jest 10 dzielone przez 3 lepiej da─ç odpowied─Ż "Minimum:Maximum", tzn. dwie warto┼Ťci oddzielone od siebie dwukropkiem (:) n.p. je┼Ťli wpiszemy 3.33:3.34 w├│wczas odpwiedzi takie jak 3.33, 3.333, 3.3333... b─Öd─ů uznane za poprawne odpowiedzi. "Z┼ée" odpowiedzi zawieraj─ů 3.3 (mniej ni┼╝ minimum) i 3.4 (wi─Öksze ni┼╝ maksimum).

    W tym typie odpowiedzi mo┼╝liwe jest wi─Öcej ni┼╝ jedna poprawna odpowied─Ż i odpowiedzi mog─ů by─ç albo pojedynczymi warto┼Ťciami albo ich parami. Zauwa┼╝, ┼╝e odpowiedzi s─ů sprawdzane w porz─ůdku Odpowied─Ż 1, Odpowied─Ż 2... tak wi─Öc trzeba uwa┼╝a─ç przy konstruowaniu informacji zwrotnych. N.p. odpowied─Ż na pytanie "Kiedy urodzi┼é si─Ö Larkin?" m├│g┼éaby mie─ç pojedyncz─ů warto┼Ť─ç 1922 lub zakres odpowiedzi 1920:1929 lub lata 20-ste, jako mniej dok┼éadne odpowiedzi. W tym te┼╝ porz─ůdku te odpowiedzi s─ů testowane. Pierwsza odpowied─Ż mog┼éaby zawiera─ç informacj─Ö zwrotn─ů "Dok┼éadnie tak" podczas gdy druga informacja zwrotna mog┼éaby zawiera─ç bardziej dostosowane zdanie n.p."Blisko, wskaza┼ée┼Ť poprawn─ů dekad─Ö"

    Mo┼╝na wskaza─ç b┼é─Ödne odpowiedzi, ale powinno si─Ö to zrobi─ç dopiero po poprawnych odpowiedzi. Odwo┼éuj─ůc si─Ö do wcze┼Ťniejszego przyk┼éadu, odpowied─Ż na pytanie 10/3 kt├│re brzmia┼éoby 3.4 (z┼éa odpowied─Ż) powinno zosta─ç umiejscowione po poprawnej odpowiedzi. To jest najpierw 3.33:3.34 a potem dopiero 3:4 (z┼éa odpowied─Ż ale nie ewidentnie z┼éa odpowied─Ż!).

Spis wszystkich plik├│w pomocy
Poka┼╝ t─ů pomoc w j─Özyku: English