Poszczeg├│lne posty mo┼╝na ocenia─ç przy pomocy skali opartej na teorii odr─Öbnego poznania i powi─ůzanego poznania. Teoria ta mo┼╝e pom├│c na nowo spojrze─ç na stosunki mi─Ödzyludzkie. Opisuje dwa r├│┼╝ne sposoby uczenia si─Ö i oceniania tego co widzimy i s┼éyszymy. Mimo, i┼╝ ka┼╝dy z nas mo┼╝e wykorzystywa─ç te dwie metody w r├│┼╝nym stopniu w r├│┼╝nych sytuacjach, warto wyobrazi─ç sobie dwie przyk┼éadowe osoby. Jedna z nich jest pos┼éuguje si─Ö g┼é├│wnie odr─Öbnym poznaniem (Ja┼Ť), a druga g┼é├│wnie poznaniem powi─ůzanym (Ma┼égosia).
  • Ja┼Ť chce zachowywa─ç "obiektywizm" w najwi─Ökszym mo┼╝liwym stopniu, nie anga┼╝uj─ůc swych uczu─ç ani emocji. W dyskusji z lud─Żmi, kt├│rzy maj─ů odmienne zdanie, Ja┼Ť woli broni─ç swych racji u┼╝ywaj─ůc logiki do znajdywania luk w racjach przedstawianych przez rozm├│wc├│w. Do nowych pogl─ůd├│w podchodzi krytycznie, chyba, ┼╝e s─ů one faktami popartymi przez ciesz─ůce si─Ö dobr─ů opini─ů ─Żr├│d┼éa takie jak ksi─ů┼╝ki, szanowani nauczyciele, lub w┼éasne bezpo┼Ťrednie do┼Ťwiadczenie. Ja┼Ť w du┼╝ym stopniu pos┼éuguje si─Ö poznaniem odr─Öbnym.
  • Ma┼égosia jest bardziej wra┼╝liwa na ludzi. Ma rozwini─Öt─ů empati─Ö i cz─Östo s┼éucha innych oraz zadaje im pytania tak d┼éugo a┼╝ ma wra┼╝enie, ┼╝e potrafi powi─ůza─ç i "zrozumie─ç sprawy z ich punktu widzenia". Uczy si─Ö poprzez wymian─Ö do┼Ťwiadcze┼ä, kt├│re zaowocowa┼éy zdobyciem wiedzy u innych os├│b. W rozmowach unika konfrontacji i cz─Östo, je┼Ťli znajdzie spos├│b, stara si─Ö pomaga─ç drugiej osobie, sugeruj─ůc logiczne rozwi─ůzania. Ma┼égosia w bardzo du┼╝ym stopniu wykorzystuje poznanie powi─ůzane.
Czy w powy┼╝szych przyk┼éadach zauwa┼╝y┼ée┼Ť, ┼╝e poznaniem odr─Öbnym pos┼éuguje si─Ö m─Ö┼╝czyzna, a powi─ůzanym kobieta? Niekt├│re badania wykazuj─ů, ┼╝e statystycznie jest to pewna prawid┼éowo┼Ť─ç, cho─ç poszczeg├│lne osoby mog─ů plasowa─ç si─Ö w dowolnym miejscu pomi─Ödzy tymi dwoma skrajno┼Ťciami. Dla wsp├│┼épracuj─ůcej i efektywnej grupy ucz─ůcych si─Ö najlepiej by┼éoby gdyby wszyscy mogli stosowa─ç OBA sposoby poznania. W szczeg├│lnej sytuacji, tak jak na forum on-line pojedynczy post danej osoby mo┼╝e ujawnia─ç jedn─ů z tych dw├│ch cech lub nawet obie. Osoba, kt├│ra og├│lnie pos┼éuguje si─Ö poznaniem powi─ůzanym mo┼╝e wysy┼éa─ç sygna┼é typowy dla poznania odr─Öbnego i odwrotnie. Celem oceny ka┼╝dego postu przy pomocy tej skali jest:

a) pom├│c Tobie w zastanawianiu si─Ö nad opisanymi tu kwestiami w trakcie czytania post├│w b) przedstawi─ç ka┼╝demu autorowi opinie na temat tego, jak postrzegani s─ů przez innych
Wynik├│w nie stosuje si─Ö do oceny student├│w, lecz do usprawnienia komunikacji i procesu uczenia si─Ö.
Je┼Ťli jeste┼Ť zainteresowany bardziej szczeg├│┼éowymi informacjami, odsy┼éamy do publikacji autor├│w tych koncepcji:
  • Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.
  • Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
  • Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.
  • Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
  • Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
  • Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
  • Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.

Spis wszystkich plik├│w pomocy
Poka┼╝ t─ů pomoc w j─Özyku: English